onsdag 20 april 2011

Strawberry Cheesecake Muffins




Hej, låt mig presentera en (blivande familjens favorit) strawberry cheesecake muffins.
Gud va goa de blev, stolt och nöjd är man av att lyckas så bra. Jag kommer inte prata så mycket  utan
låt bilderna prata för sig själva.


Recept: Strawberry Cheesecake Muffins (12 normalstora muffins)
Original recept från  dailydelicious




Muffin

  • 65g smör
  • 125g philadelphiaost
  • 150g socker (jag mixade min i en mixer innan användning)
  • 2 ägg
  • 1/2 tsk vaniljarom
  • 150g cake mjöl el. extra fint vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 150g jordgubbar (tärnad i små bitar)

Cheesecake Cream
  • 150g philadelphiost
  • 50g florsocker
  • 120 ml vispgrädde
  • 1/2 tsk vaniljarom

For Decoration
  • jordgubbar


Värm ugnen på 180 grader. Lägg pappersformar i en muffinsplåt för ca. 12-15 stycken. Det står i receptet att man får 15 st muffins men jag fick  bara ihop 12st.


Gör i ordning en  mise-en-place. Blanda cake mjöl/extra fint vetemjöl med bakpulver sikta en gång.
Fintärna jordgubbar och blanda med lite (extra) mjöl på så sätt sjunker jordgubbar inte i botten.



I en stor skål vispa ihop philadelphiaost, grädde, florsocker och vaniljarom tills det bli tjockare i konsistensen. Låt stå i kylskåpet under tiden.



Vispa ihop smör, philadelphiaost och socker i en bunke tills den får samma konsistensen som på bilden.



Vispa i ägg, (ett i taget), därefter ner med mjöl, vaniljarom och lite salt (använde mig av ca. 1krm.)




Sist in med jordgubbar, rörihop med en sked. Fördela smeten i muffinsformar ca.3/4 del av formen, grädda mitt i ugnen ca. 25-30 min.


Låt muffinsen svalna på galler, breda på ostkrämen och dekorera med färka jordgubbar. Done!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar