tisdag 26 april 2011

Berliner




I går gjorde jag Berliner (vaniljmunk), Först skulle jag göra croissant eller butter cake men kunde inte bestämma mig om vad det är jag ska göra. Så det blev en munk istället haha (sånt händer mig nästan hela tiden).


Själva munken är inte så svårt att göra (till och med lättare än att baka bröd)
men jag tycker att det är skit svårt att hålla rätt temperatur på oljan när man fritera munken.
De sa att man ska hålla temperaturen på 160 grader men hur gör man utan termometer??

Jag hade lite för låg temperatur antar jag så mina munkar vart lite oljig men super gott var det ändå,
till och med godare än att köpa i affärerna.


Recept: Berliner (ca.15 st.)



  • 400 g vetemjöl
  • 8 g torrjäst 
  • 150 ml fingervarm mjölk
  • 2 ägg
  • 50 g smör (mjuk)
  • vaniljarom 1 tsk
  • romarom 2-3 droppar
  • almondarom 2 droppar
  • salt 1/2 tsk
  • rivetskal av en 1/2 citron
  • shortening eller olja att fritera med
  • Vaniljkräm eller sylt till fyllning

** angående vilken storlek/vikt på ägg man änvänder**
  • Ägg med totalvikten på 50-55 gram använder man hela ägget.
  • Ägg med totalvikten på 60-65 gram använder man 1 äggula - 1 hel ägg
  • Ägg med totalvikten på 70 gram + använder man bara 1 äggula

1. Jag lät bakmaskinen knåda degen för mig. Det är bara att stoppa allt i bakmaskinen och sätta på degprogram. Efter knådningen  låter man degen jäsa i 30 minuter.

2. Bröa bakbordet och kavla ut degen till en platt fyrkant ca.1 cm. tjock. Tryck ut runda plattor med hjälp av ett glas (ca. 8 cm i diameter). Lägg på en plåt med bakplåtspaper och låt jäsa under bakduk tills den bli nästan dubbelt i storlek i ca. 10 min eller max 30 min per/varje munk.

 3. Fritera i 160 gradig olja. Fritera tills munkarna är gyllene bruna eller ca.1 min per sida. Vill man ha vita ringar runt munkensmidjan kan man sätta på locket under friteringen.
Lägga upp munkar på hushållspapper och låt oljan rinna av. Fyll med sylt eller vaniljkräm.





Någon som vill provsmaka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar