lördag 16 april 2011

Hokkaido milk loaf (in breadmachine)




Denna månad jobbar jag varje dag så behöver nånting gott till frukost men också lätt att fixa ihop.
Och jag älskar att vakna till en doft av nybakat bröd. Konstigt, vem gör inte det?
Den här typen av bröd har jag gjort några gånger innan men inte i en bakmaskin. Men den här gången ska bakmaskinen fixa allt jobbet åt mig. Lyxigt eller hur?


Recept: Hokkaido milk loaf (1 loaf bread)                                                                   Original recept från Masakan Istetimewa



  • 125 g mjölk (rödmjölk)
  • 75 g vispgrädde
  • 1/2 tesked + 1/4 teasked salt
  • 1 stort ägg
  • 270 g vetemjölspecial
  • 30 g extrafint vetemjöl/cake mjöl 
  • 15 g torkad skummjölk
  • 40 g socker
  • 5 g torrjäst


Lägg ner alla ingredienser i bakmaskinen i den ordning som listat ovan.
Kom ihåg att alla ingredienser såsom ägg, mjölk och vispgrädde, ska vara kylskåpskallt när man ställer maskinen på timer, så att ingenting hinner bli dålig.


Ställa bakmaskinen på timern.( om man vill att brödet ska vara klart på morgonen eller lite senare.)
Jag vill att mitt bröd ska vara klart vid 6 tiden och det är om 6tim och 24min exakt.
Vill man inte ställa in maskinen på timer kan man sätta bakmaskinen på degprogram och efter att det har gått 30 min stänger man av maskinen och köra igen. (man ska alltså inte låta degen jäsa i bakmaskinen i allafall inte nu.)
Direkt sätter man på bakmaskinen och då ska bakmaskinen vara inställ på sött bröd, 500g (dock valde jag 750g för en längre gräddningstid) och ljust gräddningsgrad.
Jag brukar alltid köra med degprogrammen engång innan (om jag har tid så klart) tycker att brödet blev mycket bättre med mer glutentrådar.



Färdig gräddad, titta va fin den blev har aldrig haft sånt här fint färg på mitt bröd förrut.


Låt brödet kallnar på galler, täck med en bakduk annars kan brödet bli för torrt.


När brödet har kallnat, skär man upp de till tunna skivor. Det kan vara svårt att skära de till exakt lika stora/tjocka bitar eftersom att brödet är väldigt mjukt.


Brödet blev super gott. Konsistensen vart mjukt, luftigt och har en god doft av mjölk. Mums.


Vad man ska äta till brödet är ju upp till var och en. Men jag föredrar att rosta mina i en brödrost, äta den som den är med mjuktost (vitlöksmak) eller som en toast med ost och skinka.

Tyvärr så har jag inga toastmaskin eller vad den nu kallas för. Utan använde mig av en våffeljärn som pappa köpte när han flyttade hemifrån, ja den är till och med äldre än vad jag är. Men det funkar aldelles utmärkt.


Frukost någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar